Aanbod openbaar vervoer in Niel-bij-As, de feiten!
- ANders
- 9 okt 2024
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 10 okt 2024
Naar aanloop van de verkiezingen wordt duidelijk dat onze inwoners veel vragen hebben over verschillende thema's. Zo ook over het openbaar vervoeraanbod in Niel-bij-As. Helaas blijkt de berichtgeving hieromtrent niet altijd even correct. We zetten voor u graag de puntjes op de i.
Aanbod aan openbaarvervoer in Niel-bij-As
Sinds 6 januari 2024 is het aantal bussen dat door Niel-bij-As rijdt beperkt tot enkele bussen in functie van de schoolgaande jeugd.

Deze wijzigingen kaderen binnen het decreet Basisbereikbaarheid dat op 22 juni 2019 van kracht werd. Dit decreet voorziet in de overgang van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid, waarbij de focus verschuift van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd openbaar vervoer. De kernprincipes van basisbereikbaarheid zijn:
Vraaggestuurd aanbod;
Een geĆÆntegreerde aanpak van alle vervoermodi: trein, bus, tram, collectieve taxi's en buurtbussen;
Combimobiliteit, waarbij deelfietsen en autodelen een belangrijke rol spelen in het voor- en natraject, met vlotte overstappen tussen vervoermiddelen op mobipunten;
Een vierlagig netwerk (treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat);
Intensieve samenwerking met steden en gemeenten via de vervoerregioraden.
Op de gemeenteraad van 31 januari 2019 werd de toetreding tot de vervoerregio Limburg goedgekeurd met het argument: "De betrokken gemeentes worden via de vervoerregioraad integraal en rechtstreeks betrokken bij het vormgeven van het mobiliteitsbeleid voor de regio, inclusief het organiseren van openbaar vervoer." Onze gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door de schepen van mobiliteit en de mobiliteitsambtenaar.
Ook alle verslagen van de vervoerregioraad zijn online terug te vinden. Dit op de website van de vervoerregio.
Uit de verslagen blijkt echter het volgende:
De eerste vervoerregioraad vond plaats op 4 juni 2019;
Tijdens de vergadering van 23 september 2019 werd duidelijk dat de bediening in Niel-bij-As enkel beperkt zou worden tot functionele schoolritten;
Netplan vervoerregio Limburg d.d. 23/09/2020 Onze gemeente was niet vertegenwoordigd op de raden van 21 oktober 2019,
9 december 2019 en 30 maart 2020. En kon dan ook geen opmerkingen geven;
Op 10 september 2020 verwierp de gemeenteraad het openbaar vervoerplan 2021;
De vervoerregio keurde dit plan op 26 oktober 2020 wel goed. Tijdens deze raad was onze gemeente opnieuw niet vertegenwoordigd! Bij de goedkeuring zat een bijlagenboek van 372 paginaās met opmerkingen van gemeenten en steden over de dienstverlening binnen hun grondgebied. Helaas bevatte dit document geen opmerkingen van onze gemeente. Sterker nog, op pagina 262 stond vermeld dat onze gemeente geen opmerkingen had op het voorgelegde plan.
We moeten dan ook concluderen dat ondanks de geplande aanpassingen voor het aanbod in Niel-bij-As sinds juni 2019 gekend waren, ons bestuur geen gerichte stappen gezet heeft om het aanbod in Niel-bij-As alsnog te verbeteren. Wanneer je voornamelijk afwezig bent, kan je ook geen actieve rol opnemen!
Naar aanleiding van de verkiezingen zien we Voluit! nu plots verschillende berichten publiceren waarin ze stellen dat ze na het ontvangen van de klachten van onze inwoners wel stappen genomen zouden hebben om het aanbod aan openbaar vervoer in Niel-bij-As opnieuw op de agenda van de vervoerregio te plaatsen. Helaas, niet is minder waar. Uit de verslagen van de drie vervoerregioraden die dit jaar hebben plaatsgevonden (19/02, 24/06 en 23/09) blijkt geen enkele tussenkomst van onze gemeente met betrekking tot deze situatie.
Het blijven voorlopig dus vooral loze beloftes!
ŠŠ¾Š¼Š¼ŠµŠ½ŃŠ°ŃŠøŠø